2013 – 2014
Ukendt Instinkt og Projekt 7
Ukendt instinkt
Af Jo Møller
Det var reaktion på påvirkning, som gav genklang i en tåget erindring, fra en anden tid, fra et andet liv, i andre lag. Det var påvirkningen, der triggede det, vækkede det, instinktet. Ikke til bevidsthed, men til reaktion.
Det popper op i brudstykker, som billeder bag fladen, i et smadret spejl. Spejlinger af ingenting, ufatteligt.
Jeg maler et billede, et ukendt billede, resultatet er ufatteligt, tydeligt.
“Jeg vidste ikke, jeg havde det i mig,” sagde han, smurt ind i den andens blod.
“Det var for sagen” sagde han. Det sagde de andre også, på tv.
To værker fra udstillingen
Kunstprojekt
Projekt 7
Projekt 7 er initieret og kurateret af Jo Møller
Udstilling Kunstcenter Silkeborg bad og Skovhuset ved Søndersø, Værløse.
De deltagende kunstnere var
Ole Sporring (1941) Maleri / grafik.
Mogens Pøhlsgaard (1947) Assemblage / maleri.
Maj-Britt Boa (1963) Foto.
Pernille With Madsen (1972) Video installation.
Daniel Svarre Christiansen (1976) Skulptur.
Camilla Reyman (1981) Grafik (kobberætsninger).
Jo Møller (1947) Tegning / skulptur.
Silkeborg Bad, fernisering
Skovhuset, fernisering
Skovhuset, fernisering
Kulturudvikling
Af Jo Møller
Biled-verden. Ord og skrift-verden. Tal-verden.
”I begyndelsen var ordet”(2)… skrev de skrivende til befolkningerne, som var analfabeter. Det gav de skrivende en vis position, som formidlere og skriftkloge.
Men hidtil og i mange hundrede år efter at disse ord fandt sit underlag, benyttedes billedsprog både som fortællende afbildninger og billeddannende fortællinger.
Overleveret, fra mund til mund /fra øje til hånd…
Og selvom vi i samtiden hører og læser utallige ord, som vi har lært at forholde os til, og bliver bombarderet med billeder, som vi ikke har lært at forholde os til, så er det dog tal-specialisterne der opnår den højeste position.
Ja vel, befolkningen har nok lært at forholde sig til tal, men i begrænsede mængder.
Babyloniernes tals var symboler for specifikke mængder, akkurat som vores såkaldte arabertal, er i dag.
Men der var begrænsninger.
Inderne udviklede talsystemet og tilføjede nullet.
Araberne bragte det til Europa, men her var nullet i modstrid med kirkens daværende verdensopfattelse.
Det var først i renæssancen (Medici / Italien) at kuglerammen endeligt blev afskaffet til fordel for talsystemet, som også fik tilføjet nullet og derved begyndte at få den betydning vi kender i dag (2).
Langt senere, da det blev acceptabelt at tage ”åger”, som det hedder i De Syv Dødssynder (3) og spekulerer i økonomisk kapital, tog tallene magten.
Evangeliet ville i samtidsudgaven begynde med: ”I begyndelsen var tallet, og tallet var hos Gud, og tallet var Gud”…
Men tallet syv sætter sig imidlertid, i kraft af sin fælleskulturelle symbolistiske mytisk, ud over tallets begrænsning, da det repræsenterer både billedets, ordets og tallets værdier.
Symbol: 7 og VII
Ord: SYV
Mængde: I III III
Samlende i sin enkelthed og nøglen til kaos.
1) Johannes – Evangeliet 1,1. 2) The Zero Book. 3) Avaritia (gerrighed/ Mammon).
Omtale i Kunstavisen 2014
Magi og drøm
Af Rigmor Lovring
De syv dødssynder er indfanget i Jo Mølles store tegninger på papir. Med sort-brune-gyldne nuancer tilføjet et rødt strejf skaber han et spændingsfyldt drama mellem figurer og objekter.
Omtale i Kristeligt Dagblad 2014
★★★★☆☆
Af Carsten Bach-Nielsen
Syvtallet som bindende koncept udfoldes på en fin udstilling på Kunstcenter Silkeborg Bad. Initiativet er taget af Jo Møller, der har valgt en række ældre og yngre kunstnere at arbejde sammen med. De har alle syv været forpligtede på at fortolke syv som tal og tema.
De 7 laster / De 7 Dødssynder
Udgivelse 2018
Serien ‘De 7 Laster / De 7 Dødssynder’ blev i 2018 udgivet i A-5 format i samlechartek.