2013 – 2014

Projekt 7

Kunstprojekt

Projekt 7  

Projekt 7 er initieret og kurateret af Jo Møller

Udstilling Kunstcenter Silkeborg bad og Skovhuset ved Søndersø, Værløse.

De deltagende kunstnere var

Ole Sporring (1941) Maleri / grafik.
Mogens Pøhlsgaard (1947) Assemblage / maleri.
Maj-Britt Boa (1963) Foto.
Pernille With Madsen (1972) Video installation.

Daniel Svarre Christiansen (1976) Skulptur. 
Camilla Reyman (1981) Grafik (kobberætsninger).
Jo Møller (1947) Tegning / skulptur.

Silkeborg Bad, fernisering
Pernille With Madsen. Ole Sporring, Daniel Svarre, Camilla Reyman, Maj-Britt Boa, Jo Møller, Mogens Pøhlsgaard.
Foto: Lars Svanholm.
Skovhuset, fernisering
Daniel Svarre, Jo Møller, Mogens Pøhlsgaard.
Foto: Alison..
Skovhuset, fernisering
Jo Møller og Ole Sporring.
Foto: Alison..
unnamed-2

Kulturudvikling 

Af Jo Møller

Biled-verden. Ord og skrift-verden. Tal-verden.

”I begyndelsen var ordet”(2)… skrev de skrivende til befolkningerne, som var analfabeter. Det gav de skrivende en vis position, som formidlere og skriftkloge.

Men hidtil og i mange hundrede år efter at disse ord fandt sit underlag, benyttedes billedsprog både som fortællende afbildninger og billeddannende fortællinger.
Overleveret, fra mund til mund /fra øje til hånd…

Og selvom vi i samtiden hører og læser utallige ord, som vi har lært at forholde os til, og bliver bombarderet med billeder, som vi ikke har lært at forholde os til, så er det dog tal-specialisterne der opnår den højeste position.
Ja vel, befolkningen har nok lært at forholde sig til tal, men i begrænsede mængder.

Babyloniernes tals var symboler for specifikke mængder, akkurat som vores såkaldte arabertal, er i dag.

Men der var begrænsninger.

Inderne udviklede talsystemet og tilføjede nullet.

Araberne bragte det til Europa, men her var nullet i modstrid med kirkens daværende verdensopfattelse.

Det var først i renæssancen (Medici / Italien) at kuglerammen endeligt blev afskaffet til fordel for talsystemet, som også fik tilføjet nullet og derved begyndte at få den betydning vi kender i dag (2).

Langt senere, da det blev acceptabelt at tage ”åger”, som det hedder i De Syv Dødssynder (3) og spekulerer i økonomisk kapital, tog tallene magten.

Evangeliet ville i samtidsudgaven begynde med: ”I begyndelsen var tallet, og tallet var hos Gud, og tallet var Gud”…

Men tallet syv sætter sig imidlertid, i kraft af sin fælleskulturelle symbolistiske mytisk, ud over tallets begrænsning, da det repræsenterer både billedets, ordets og tallets værdier.

Symbol: 7 og VII
Ord: SYV
Mængde: I III III

Samlende i sin enkelthed og nøglen til kaos.

1) Johannes – Evangeliet 1,1.    2) The Zero Book.     3) Avaritia (gerrighed/ Mammon).

Omtale i Kunstavisen 2014

Magi og drøm 

Af Rigmor Lovring

De syv dødssynder er indfanget i Jo Mølles store tegninger på papir. Med sort-brune-gyldne nuancer tilføjet et rødt strejf skaber han et spændingsfyldt drama mellem figurer og objekter.

Omtale i Kristeligt Dagblad 2014

★★★★☆☆

Af Carsten Bach-Nielsen

Syvtallet som bindende koncept udfoldes på en fin udstilling på Kunstcenter Silkeborg Bad. Initiativet er taget af jo møller, der har valgt en række ældre og yngre kunstnere at arbejde sammen med. De har alle syv været forpligtede på at fortolke syv som tal og tema.

De 7 laster / De 7 Dødssynder

Udgivelse 2018

Serien ‘De 7 Laster / De 7 Dødssynder’ blev i 2018 udgivet i A-5 format i samlechartek.

Se mere…