Forside    Maleri    Grafik   Tegning    Installation    Foredrag    Retrospektivt    CV      
Kunstens rugekasse i Århus
Artikel bragt i fagtidsskriftet De Grafiske Fag (Januar 1999)

Af Eivind Sønderborg Johansen

I. Chr. Sørensen er et lille grafisk værksted med plads til stor kunst.
Den gamle 1-farve Adast trykmaskine fra 1972 hos I. Chr.Sørensen i Århus-forstaden Viby spytter trykark ud i et tempo der må betegnes som sindigt. Et oplag på 120 tryk på en uge - ja, det er rigtigt, der står en uge og ikke et halvt minut - giver på ingen måde anledning til bekymrede miner hos litografisk trykker Freddy Abildgaard eller indehaveren Peter Sørensen. For sagt på godt jysk er 120 tryk på en uge slet ikke så ringe endda.

Hos I. Chr. Sørensen gælder det ikke om at banke 10.000 tryk af på rekordtid med det lokale supermarkeds tilbud på letmælk, hygiejnebind og leverpostej. Mødet mellem trykvalse og papir handler udelukkende om at skabe litografiske kunsttryk. Og kunst bliver aldrig akkordarbejde i det lille grafiske værksted hvor tid er noget der stilles til rådighed i rigelige mængder for de kunstnere som på skift arbejder på stedet og ruger deres grafiske værker ud.

Kunst i bakspejlet

For øjeblikket er det billedkunstneren Jo Møller der er i gang med et litografi til en kunstmappe. Han arbejder sammen med Freddy Abildgaard der bl.a. styrer trykmaskinen og laver reproarbejdet.

Jo Møller skal i alt bruge syv farver i sit tryk, og han er netop i gang med at lægge en laserende blå farve på en speciel folie.

- Folien, som I. Chr. Sørensen har brugt tid og penge på at finde frem til, tager imod farven på samme måde som en litografisk sten. Men den er nemmere at arbejde med, fortæller Jo Møller, mens han kigger i bakspejlet. Det gør han helt bogstaveligt for et gammelt sidespejl fra en bil hører til kunstnerens materialer. Det stammer fra tidligere hvor Jo Møller tegnede på stenen, lavede raderinger, træsnit mv. Dengang hjalp det ham til at fornemme hvordan motivet ville tage sig ud som færdigt, retvendt tryk. Siden har han benyttet spejlet også til maleriet, ikke for at retvende, men for at snyde hjernen og se billedet på en ny måde. Det samme gør sig gældende med litografiet, selv om det egentligt er overflødigt, for en af fordelene ved folien er netop at den ikke er spejlvendt. Men igen, man ser sig træt på motivet og trænger til at se det med nye øjne.

En sej proces

Jo Møller har i flere perioder arbejdet på værkstedet i Viby. I denne omgang har han sat en uge af. Det er den tid han skal bruge for at færdiggøre prøvetrykket. Og det er en lang proces. Først lægges én af motivets farver på folien, så skal den overføres direkte til pladen for endelig at blive trykt. Denne proces skal gøres om hvis trykket viser sig ikke at være i orden, og ellers er de næste skridt en ny farve på folien, pladefremstilling og endnu en tur gennem trykmaskinen, til prøvetrykket med sine otte farver er endeligt godkendt af kunstneren. Herefter kører Freddy Abildgaard oplaget gennem Adasten.

Jo Møller er kun én af en lang række kunstnere der gennem årene har nydt godt af I. Chr. Sørensens ekspertise inden for det litografiske tryk. Andre er Robert Jacobsen, Poul Janus Ibsen, Asger Jorn, Jens Jørgen Thorsen, Arne Haugen Sørensen, Svend Dalsgaard, Heerup, Bo Bonfils og Wilhelm Freddie.
Portrætfotografier af mange af de kendte hoveder pryder værkstedet. Men respekten for det grafiske håndværk har aldrig fået lov til at stå i skyggen af de mange fremtrædende kunstnere der gennem årene har befolket værkstedet.


[Tilbage]